Kompleksowe rozwiązania informatyczne przestały być zarezerwowane dla dużych korporacji. Coraz częściej korzyści z ich wykorzystania zauważają również średnie i małe przedsiębiorstwa. Jednak niezmiennie i niezależnie od wielkości organizacji, implementacja nowego systemu jest krokiem w nieznane.
Często takie zmiany powodują niepokój wśród użytkowników kluczowych. Z kolei ten niepokój może przerodzić się w niedocenienie możliwości, jakie daje wdrażany system. Niejednokrotnie prowadzi to również do negowania możliwości jego użycia bez daleko idących dostosowań. W odpowiedzi na trudności napotykane podczas realizacji projektów, wynikające ze wspomnianego czynnika ludzkiego, opracowano sposoby, dzięki którym przebieg i organizacja prac uwzględnia czynny udział użytkowników kluczowych. Jednym z takich rozwiązań, rekomendowanym przez największych dostawców rozwiązań informatycznych na świecie, a często wykorzystywanym przez DahliaMatic, są warsztaty CRP (Conference Room Pilot).
Warsztaty CRP – jak to działa?[1]
Kluczowym założeniem jest udostępnienie użytkownikom jako punktu wyjścia standardowej wersji systemu. Dzięki temu mają możliwość zapoznania się ze standardową aplikacją sparametryzowaną [2] pod ich potrzeby bez dodatkowych modyfikacji
Dzięki takiemu podejściu decyzja o konieczności zbudowania modyfikacji zapada nie na podstawie dokumentacji projektowej, a w oparciu o praktyczne doświadczenia z pracy w systemie. Użytkownicy mogą dzięki temu świadomie wskazywać luki funkcjonalne lub zgłaszać konieczność poprawy ergonomii systemu. Pozwala to na ograniczenie pracochłonności i czasochłonności przedsięwzięcia a przez to redukcję kosztów zarówno samego wdrożenia, jak i późniejszego utrzymania i rozwoju.
Czym się różnią warsztaty CRP od testów UAT?
Warsztaty CRP bywają mylnie utożsamiane z przeprowadzeniem testów akceptacyjnych (User Acceptance Testing – UAT). Obydwa działania opierają się na weryfikacji sposobu funkcjonowania systemu i zgłaszania uwag. Jednak zbyt wiele je różni, aby można było stosować te pojęcia zamiennie. Warsztaty CRP przeprowadzane są po to, by zademonstrować klientowi działanie systemu i jednocześnie wykryć niedoskonałości w trakcie jego budowy. Jest to podejście, które ułatwia użytkownikom zrozumienie funkcjonowania nowego narzędzia. Jednocześnie daje dostawcom feedback, co usprawnia współpracę. Dzięki temu zwiększają się szanse na pozytywne zakończenie projektu. Natomiast celem testów akceptacyjnych (UAT) jest formalne potwierdzenie, że finalnie dostarczone oprogramowanie jest odpowiedniej jakości. Ponadto, spełnia zgłoszone przez klienta wymagania.
Więcej informacji, o tym jak przeprowadzić skuteczne wdrożenie systemu ERP dowiesz się z naszego podcastu, którego posłuchasz tutaj.
[1] Migracje i integracje zostały opisane jako development, w związku z czym nie są wyodrębnione na diagramie.
[2] Parametryzacja – ustawianie aplikacji standardowej bez modyfikacji (dorabiania nowych funkcjonalności).