Cyfrowa transformacja doprowadziła do sytuacji, w której rozmyślanie nad wdrożeniem systemu informatycznego należy rozpocząć nie od pytania „czy warto?” ale „dlaczego należy?”.
Według danych GUS z 2019 roku, 28,5% firm w Polsce używa systemów ERP[1]. Co to oznacza w praktyce? 28,5% firm w Polsce funkcjonuje bardziej efektywnie niż ich konkurenci, którzy nie korzystają z zaawansowanych narzędzi informatycznych. W świetle wciąż trwającej i nabierającej na sile cyfrowej transformacji, inwestycje w IT stają się koniecznością dla firm chcących walczyć o pozycję lidera w swojej branży.
Rozwój polskiego rynku usług IT, który w 2020 roku został wyceniony na 3,98 mld USD, skutkuje coraz większą ilością dostawców usług oraz dostępnych oprogramowani. Jak wybrać najlepsze z nich?
1. Poznaj swój biznes
Zastanów się co tak naprawdę jest podstawą Twojej działalności, które obszary przynoszą Ci największy zysk. Czasem odpowiedź może być nieoczywista, np. pozycjonujesz się jako producent ubrań dla dzieci, jednak największy zysk osiągasz na sprzedaży zabawek, których jesteś tylko dystrybutorem i nie ponosisz kosztu produkcji. Dopiero po właściwym ustaleniu fundamentu działalności jesteś w stanie rozsądnie sprecyzować jakie obszary i procesy mają zostać usprawnione przez system.
2. Poznaj systemy wykorzystywane w branży
Przytoczone powyżej dane udowadniają, że znacząca ilość firm na polskim rynku korzysta już z oprogramowania do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. Co więcej, każda z nich przed wdrożeniem stawała przed podobnymi wyzwaniami i zadawała podobne pytania. A ostatecznie wybrany przez nie system został uznany za najlepiej odpowiadający wymaganiom.
Sprawdź z jakich rozwiązań korzystają firmy działające w Twojej branży, które mają prawdopodobnie podobną specyfikę funkcjonowania. Jeżeli znajdziesz widoczną przewagę konkretnego narzędzia, poświęć czas na poznanie jego możliwości. Jest duża szansa, że okaże się odpowiednie również dla Ciebie.
Nie oznacza to, że należy podążać bezrefleksyjnie za stadem, ale sugeruje od czego rozpocząć analizę dostępnych opcji. Ma to szczególne znaczenie, jeśli podobne firmy wdrożyły to rozwiązanie bez lub z minimalną liczbą dostosowań. Co więcej, jeśli jesteś gotowy korzystać ze standardowego oprogramowania, informacja o jego skuteczności w branży staje się jeszcze ważniejsza. Wybór standardowego rozwiązania bez rozbudowanych modyfikacji obniża koszty wdrożenia. Ponadto, korzystasz z systemu sprawdzonego w wielu firmach, co zmniejsza ryzyko niepowodzenia. Na tym nie koniec – drastycznie obniżysz również przyszłe koszty utrzymania, zarówno bieżącej obsługi, jak i upgrade’ów oprogramowania.
3. Sformułuj specyficzne wymagania
Jednym z elementów procesu wyboru systemu jest sformułowanie wymagań, które musi spełniać. Zazwyczaj powstają wtedy ogromne listy funkcjonalności zawierających każdą, nawet najprostszą czynność. Należy zauważyć, że standardowe wersje systemów klasy ERP są do siebie zbliżone i każdy z nich wykonuje szereg standardowych czynności. Przykładem jest generowanie faktury czy dokumentu PZ. Warto skupić się na procesach i zadaniach specyficznych dla Twojej firmy, które mogą nie występować u innych. Dodatkowo, lista uzupełniona o kilka kluczowych, choć standardowych funkcji, może stanowić solidną podstawę do porównania ofert i wyboru najlepszego systemu. Co istotne, korzystanie z list obejmujących setki punktów często spłaszcza różnice między systemami. Natomiast skupienie się na wymaganiach krytycznych uwydatnia kluczowe różnice. Dzięki temu rozmowy z dostawcami mogą dotyczyć 10–20 najważniejszych funkcji, co pozwala lepiej zrozumieć, jak ich systemy realizują te konkretne potrzeby.
-
Koszt projektu vs budżet
Budżet odgrywa ważną rolę podczas wdrożeń i niejednokrotnie jest kluczowym czynnikiem podczas wyboru systemu. Pamiętaj jednak, że tego typu wydatki powinno się traktować jak inwestycję. A co za tym idzie kierowanie się w wyborze najniższą ceną nie zawsze jest najbardziej optymalną strategią. O czym warto pamiętać w trakcie wyboru?
Powinieneś założyć, że koszt wdrożenia wzrośnie o około 20–30% ponad pierwotnie uzgodnioną wartość w trakcie realizacji. Jeśli się na to nie przygotujesz, brak dodatkowych środków może zablokować prace.
Jeśli dwóch oferentów jednego produktu zakłada znacząco różną pracochłonność (liczba dni, a nie koszt) niezbędną do wykonania zadania watro zrozumieć przyczynę tej rozbieżności. Oferent proponujący niższą pracochłonność powinien wiarygodnie wyjaśnić, dlaczego uważa ją za wystarczającą. Obecnie rynek wdrożeń jest dojrzały i oferty z reguły są dość porównywalne w tym aspekcie. Duże różnice w wycenach rzadko bywają przypadkowe, wynikają z odmiennego zrozumienia zadania lub innych powodów, które warto zrozumieć.
Ewentualny rok opóźnienia we wdrożeniu stanowić będzie dla Ciebie koszt większy niż budżet wdrożenia wyższy o 20% (utracone korzyści, koszty wewnętrzne). Warto więc brać to pod uwagę przy kalkulacjach. Złudnym jest też przeświadczenie, że zrzucając pełną odpowiedzialność na dostawcą za zwłokę na projekcie gwarantujemy sobie nieponoszenie dodatkowych kosztów. Złożoność i wzajemne zależności między zadaniami dostawcy, klienta i innych organizacji zaangażowanych w projekt powodują, że rzadko kiedy pojawiające się opóźnienia wynikają z winy firmy wdrażającej więc trudno jest oczekiwać by dostawca ponosił pełne konsekwencje w takim przypadku.
Przy porównywaniu ofert powinny Cię zainteresować tylko istotne różnice w cenie – warto poznać ich przyczynę. W przypadku małych różnic wybór powinien być uwarunkowany innymi czynnikami. Dopasowanie systemu do Twoich wymogów, termin realizacji wdrożenia, a przede wszystkim przekonaniem, że oferent daje szansę na zakończenie projektu z sukcesem w założonym czasie.
Przygotowujesz się do wdrożenia systemu ERP? Posłuchaj naszego podcastu, w którym znajdziesz wiele cennych wskazówek.
[1] Raport ITwiz 2020