Baza Wiedzy
Autor: Katarzyna Ziętek
3 minuty czytania
Tagi:
8 lipiec 2025

Do czyjej bramki gra doradca? Rola doradcy w projekcie wdrożeniowym.

Doradca ERP to nie wykonawca zadań, lecz partner, który wnosi wiedzę i pomaga organizacji zachować kontrolę nad projektem. W tym artykule przyglądamy się, jak skutecznie wykorzystać jego kompetencje bez zrzucania odpowiedzialności i decyzyjności. Sprawdź, jak uniknąć pułapek źle zdefiniowanej roli doradcy we wdrożeniu.
Kontynuacja artykułu

TL;DR: Rolą doradcy jest wyposażenie organizacji wdrażającej ERP w wiedzę i doświadczenie, które pomoże jej zrealizować wdrożenie ERP samodzielnie. Decyzje zawsze powinny być podejmowane przez organizację wdrażającą. Przesunięcie odpowiedzialności i decyzyjności w stronę doradcy powinno zapalić światło ostrzegawcze – to prosta droga do wielu nieporozumień między tym co oczekiwane i możliwe do osiągnięcia w rzeczywistości.  

 

Odcinek #3: Do czyjej bramki gra doradca?

Jest już dostępny na naszych kanałach:

🎧 YouTube: Do czyjej bramki gra doradca?
🎧 Spotify: Do czyjej bramki gra doradca?

 

Przenieśmy się na chwilę na murawę. Wyobraź sobie, że zdecydowałeś wzmocnić swoją drużynę nowym, doświadczonym zawodnikiem. Wprowadzasz go na boisko i liczysz, że „cała reszta” załatwi się już sama? Nawet najlepszy gracz nie znając strategii i drużyny, w pojedynkę nie osiągnie sukcesu. To na Twoich, trenerskich barkach spoczywa odpowiedzialność, nie tylko za nowego gracza, ale i za cały zespół. Decyzyjność nadal jest po Twojej stronie. Podobnie i w projekcie wdrożeniowym – doradca może być Twoim najlepszym zawodnikiem z wiedzą i doświadczeniem zdecydowanie większym niż reszta zespołu, ale w pojedynkę nie osiągnie sukcesu. Jak więc najlepiej wykorzystać jego zasoby wprowadzając go do projektu?  W tym odcinku przyjrzymy się bliżej roli, którą powinien pełnić doradca w procesach doboru, definiowania celów, zakresu, metodyk wdrożeniowych, jak i podczas samego wdrożenia.  

 

Doradca nie powinien decydować 

Odpowiedzialność za projekt nigdy nie powinna znaleźć się w rękach doradcy. Sama nazwa jego roli już jasno wskazuje funkcje – służy swoją wiedzą i radą, przedstawia możliwe scenariusze działania i rekomenduje najlepsze z nich, ale nie podejmuje decyzji w imieniu firmy. Doradca jest w stanie podzielić się swoim doświadczeniem, uporządkować i ustrukturyzować potrzeby zgłoszone przez kilka działów / oddziałów czy spółek córek, które mamy w grupie kapitałowej. Nie powinniśmy jednak delegować na niego odpowiedzialności i roli decydenta, wszak nie wchodzi do projektu jako trener i nie zastępuje Ciebie, a jako silne ogniwo wzmacniające projekt. To nie on zna najlepiej potrzeby firmy wdrażającej system ERP. Jego rolą jest wyjaśnienie jak praktycznie podejść do projektu i nauczyć przedstawicieli organizacji wdrażającej, jak samodzielnie, sprawnie i ze zrozumieniem osiągnąć założone przez firmę cele.  

 

(Nie)zawsze wspólny interes 

Wbijemy kij w mrowisko. Zdarzają się przypadki, na szczęście rzadko, kiedy interes doradcy nie jest spójny z interesem decydenta. W takich sytuacjach, im dłużej trwa projekt wdrożeniowy, tym dłużej doradca odgrywa w nim swoją rolę i tym dłużej pobiera wynagrodzenie. Z punktu widzenia budżetowego nie jest to sytuacja pożądana.  Czasami też działania doradcy okazują się przeciw skuteczne. Szczególnie wtedy, kiedy jego rekomendacje skupiają się wokół stworzenia najlepszego możliwego rozwiązania teoretycznego, nie zważając na praktyczne możliwości późniejszej realizacji. Firma zostaje wtedy z gotowym scenariuszem działań – doskonałym w teorii i niemożliwym do wprowadzenia w życie. Czy zatem zatrudnienie doradcy to zła decyzja? Nie! O ile tę decyzję podejmujemy świadomie, mamy jasno określone cele i znamy oczekiwania wobec doradcy.  

 

Nie ucz się na własnych błędach 

Warto mieć świadomość, że na koniec dnia to firma wdrażająca system powinna podejmować świadome decyzje na bazie wiedzy i doświadczenia przetransferowanego przez dorad. Dobrze przeprowadzona współpraca między doradcą a osobami reprezentującą firmę wdrażającą system ERP możemy porównać do przyspieszonego kursu, w którym zespół nabywa umiejętności i zrozumienie tego, co czeka go w trakcie realizacji projektu. Dzięki temu nie popełni wielu błędów wynikających z braku dostatecznej wiedzy i doświadczenia. Za to będzie w stanie podejmować lepsze decyzje i przewidzieć ich konsekwencje.  

 

Podsumowując, doradcy mogą pełnić nieocenioną pomoc w projekcie wdrożeniowym systemu ERP. Kluczowe jest, aby w tej relacji jasno określić i zrozumieć pełnione role oraz zapewnić transfer wiedzy doradca-organizacja wdrażająca. Doradca, powinien pełnić rolę swoistego mentora, który pomaga uporządkować zastaną sytuację w firmie oraz wesprzeć zespół swoją wiedzą i doświadczeniem.  Z kolei osoby / zespół reprezentujące organizację wdrażającą, po tak przeprowadzonym wsparciu, powinny być gotowe i wyposażone w wiedzę niezbędną do samodzielnej realizacji projektu. Taki układ współpracy zdecydowanie zwiększa szanse na powodzenie wdrożenia i zakończenie go posiadając system ERP dopasowany do potrzeb organizacji. Z kolei sygnałem, który powinien wzbudzić nasz niepokój jest sytuacja, w której to odpowiedzialność oraz decyzyjność została przesunięta na stronę doradcy.  

 

Posłuchaj poprzedniego odcinka podcastu:

Odcinek #2: Przygotuj firmę przed startem wdrożenia systemu ERP

W poprzednim odcinku rozmawialiśmy o powodach, dla których wyznaczenie mierzalnych celów wdrożenia systemu ERP jest ważne.
Ten odcinek znajdziesz na naszych kanałach na:

🎧 YouTube: Przygotuj firmę przed startem wdrożenia ERP.
🎧 Spotify: Przygotuj firmę przed startem wdrożenia ERP.

 

04 - NASI KLIENCI I PARTNERZY O NAS
Od systemu pomocniczego do kluczowego narzędzia w rok.
W ciągu zaledwie jednego roku Oracle e-Business Suite przeszedł od roli systemu pomocniczego do kluczowego narzędzia naszych zespołów finansowych. Dostosowanie systemu do polskich wymogów prawnych w zakresie JPK, VAT i białej listy pozwoliło nam nie tylko zachować pełną zgodność z regulacjami, ale również znacząco usprawnić nasze procesy raportowania.
Klient
BRANŻY ELEKTRONICZNEJ
Wyzwaniem dla nas była praca w rozproszonych systemach.
Szczególnie cenimy sobie generator dekretów księgowych, który umożliwia efektywną obsługę ponad 3,5 miliona dekretów miesięcznie spływających z różnych aplikacji. Dzięki temu projektowi z sukcesem zrealizowaliśmy cel zastąpienia wielu systemów jednolitą platformą finansowo-księgową.
Klient
BRANŻY UBEZPIECZENIOWEJ
Za cel postawiliśmy sobie wyeliminowanie papieru w organizacji z 25 tys. pracowników na pokładzie.
Przeprowadzony projekt nie tylko pozwolił nam na digitalizację obiegu dokumentów, ale też umożliwił opomiarować realizowane procesy. Dzięki temu możemy na bieżąco monitorować ich etap realizacji. Użytkowanie systemu przez tak liczną grupę użytkowników w jednym momencie nie stanowi dla nas najmniejszego problemu.
Klient
branży wydobywczej
Otrzymaliśmy pełne wsparcie w procesach rekrutacyjnych i rozwoju pracowników IT.
Body Leasing okazał się kluczowy dla zachowania ciągłości projektów i szybkiego reagowania na zmienne potrzeby rynku. DahliaMatic to zaufany partner, który rozumie nasze tempo pracy i dostarcza nam sprawdzone zasoby, kiedy tylko ich potrzebujemy.
Klient
branży administracji publicznej
DahliaMatic wzmocniła nasz zespół specjalistami,
których kompetencje idealnie wpisały się w nasze bieżące projekty. To stabilne i elastyczne wsparcie, a my możemy skupić się na strategicznych celach biznesowych.
Klient
branży informatycznej
DahliaMatic z uwagą podchodziła do naszych potrzeb, wykazywali się elastycznością
i zrozumieniem dynamiki środowiska, w którym pracowaliśmy. Dostarczane przez nich rozwiązania zawsze były odpowiednie dla naszych zespołów.
Klient
branży paliwowej
Body Leasing okazał się kluczowy dla zachowania ciągłości projektów i szybkiego reagowania
na zmienne potrzeby rynku. DahliaMatic to zaufany partner, który rozumie nasze tempo pracy i dostarcza nam sprawdzone zasoby, kiedy tylko ich potrzebujemy.
Klient
branży technologicznej
Wyzwaniem dla nas było uporządkowanie ręcznie obsługiwanych procesów.
Dzięki platformie zakupowej Carthena nasz zespół zakupowy może skupić się na merytorycznej stronie zadań, a nie na administracji. System skutecznie 'pilnuje procesu', a my zyskaliśmy pełną transparentność postępowań i uporządkowaną komunikację z dostawcami. Kontrahenci cenią sobie stały dostęp do historycznych ofert i sprawny kontakt, co przekłada się na wyższą jakość składanych propozycji.
Klient
branży teleinformatycznej
Mierzyliśmy się z usprawnieniem zarządzania obiegiem dokumentów, wynagrodzeniami, urlopami i czasem pracy.
Autorskie połączenie wdrożonego przez DahliaMatic Microsoft Dynamics 365F&O z demo systemu kadrowo-płacowego zwiększyło kontrolę nad aspektami kadrowymi, usprawniło współpracę między działami i umożliwiło nam kontrolę budżetu w czasie rzeczywistym.
Klient
branży spedycyjnej
Wdrożone rozszerzenia do MS Dynamics umożliwiły nam obsługę kluczowych dla naszej branży procesów jak reklamacje czy zwroty.
DahliaMatic cenimy za ogromną wiedzę merytoryczną i doświadczenie, które przełożyło się na stworzenie systemu ERP idealnie skrojonego pod nasze potrzeby.
Klient
branży kurierskiej
Mierzyliśmy się z usprawnieniem zarządzania obiegiem dokumentów, wynagrodzeniami, urlopami i czasem pracy.
Autorskie połączenie wdrożonego przez DahliaMatic Microsoft Dynamics 365F&O z demo systemu kadrowo-płacowego zwiększyło kontrolę nad aspektami kadrowymi, usprawniło współpracę między działami i umożliwiło nam kontrolę budżetu w czasie rzeczywistym.
Klient
branży edukacyjnej
Wraz z Octark pracowaliśmy nad  stworzeniem i wdrożeniem Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
Realizacja projektu o takim poziomie złożoności i wykorzystywanego na tak dużą skalę to ogromne wyzwanie dla każdego wykonawcy. Nam się udało dzięki determinacji zespołu i maksymalnym skupieniu na osiągnięciu założonego celu Klienta.
Jan Pirogronowicz
Adrenalina Consulting
Z Octark współpracujemy nieprzerwanie od 2017 roku głównie w  obszarach zaawansowanej analityki danych oraz sztucznej inteligencji.
Po wielu godzinach spędzonych na wspólnych spotkaniach możemy potwierdzić, że jest to firma godna polecenia do współpracy w zakresie budowy rozwiązań IT.
Łukasz Bałkowiec
SAS Institute
Wyzwaniem jest skala działania i dynamicznie zmieniające się przepisy prawa.
W środowisku, gdzie decyzje polityczne często wymagają błyskawicznej implementacji zmian na ogromną skalę, znaleźliśmy partnera, który potrafi sprostać tym wyzwaniom. Dzięki systematycznej modernizacji systemu Oracle e-Business Suite i wprowadzaniu nowych funkcjonalności zapewniamy nieprzerwane wsparcie dla prawie 1000 użytkowników i milionów beneficjentów naszych działań. To partnerstwo oparte na doświadczeniu, które przetrwało próbę czasu.
Klient
branży administracji publicznej
Konieczność upgrade’u Oracle e-Business Suite i utrata modułu HR postawiła nas w trudnej sytuacji.
Na pewnym etapie współpracy przestaliśmy być klientem i usługodawcą, zaczęliśmy być zespołem. Skomplikowana reimplementacja modułu kadr i płac to dowód ich technologicznych kompetencji, ale to zaangażowanie i zrozumienie naszego biznesu cenimy najbardziej. Wspólnie budujemy rozwiązanie, które nazywamy 'ERP 2.0' - system na miarę naszych globalnych ambicji.
Klient
branży farmaceutycznej
Wieloletnia współpraca z DahliaMatic to dla nas poczucie bezpieczeństwa i pewność, że system SAP będzie gotowy do pracy każdego dnia.
Profesjonalizm i trwałe relacje, które wspólnie zbudowaliśmy przez lata, sprawiają, że ze spokojem powierzamy DahliaMatic kolejne projekty. Konsultanci DahliaMatic stali się integralną częścią naszej organizacji.
Klient
branży paliwowej
Nasz łańcuch dostaw rósł dynamicznie i wymagał bardziej zintegrowanego rozwiązania.
Potrzebowaliśmy systemu, który będzie elastyczny, szybki i gotowy na integrację z naszymi kanałami sprzedaży. Softlab ERP pomógł nam uporządkować procesy, przyspieszyć realizację zamówień i zapewnić spójność danych w całej organizacji.
Klient
branży FMCG