Baza Wiedzy
30 kwiecień 2025
Wdrożenie systemu ERP – koszt czy inwestycja? Analiza biznesowa w 5 krokach
Mierzalne i zrozumiałe cele są kluczem do sukcesu wdrożenia systemu ERP. Pomijając ten krok trudniej będzie Ci podejmować świadome decyzje, wydłużysz czas jego trwania i zwiększysz koszty.
Kontynuacja artykułu

TL;DR: Określ, w jaki sposób wdrażany system ERP będzie wspierać realizację przyszłych celów biznesowych Twojej firmy. Definiując cele pamiętaj, aby odnosić się do momentu zakończenia projektu wdrożeniowego i dalszego rozwoju firmy. Potraktuj wdrożenie jak inwestycję – przeanalizuj koszty, zyski i na tej podstawie podejmij decyzję. 

 

Zanim przejdziemy do tematu pierwszego odcinka z serii Odkoduj wdrożenie ERP przeczytaj słownik pojęć i założenia projektowe. 

Słownik pojęć 

  • ERP – system wspierający zarządzanie organizacją (finanse, księgowość, kadry, produkcja) 
  • Wdrożenie ERP –  duże przedsięwzięcie informatyczne (powyżej 200 dni, obejmujące różne obszary) mające na celu wdrożenie standardowych pakietów wspierających zarządzanie organizacją. 
  • Partner wdrożeniowy – uosabia producenta i wdrożeniowca. 

Założenia projektowe 

  • Przyjmujemy równą relację między firmą wdrażającą system ERP a partnerem wdrożeniowym. Nie uwzględniamy przypadku, gdy jedna ze stron ma pozycję dominującą lub jest monopolistą. 
  • Omawiamy sytuację pożądaną, do której naszym zdaniem należy dążyć opierając się na naszych doświadczeniach projektowych. 
  • W mniejszym stopniu odniesiemy się do przypadków, w których decyzje dotyczące realizacji są podejmowane centralnie lub narzucane przez główne biura firmy. 

 

Co poruszymy w tym artykule? 

  • Wyjaśnimy, jak wpływają zmiany w modelu biznesowym na wdrożenie ERP 
  • Pokażemy, jak zdefiniować korzyści, ryzyka oraz koszty związane z wdrożeniem ERP
     

Posłuchaj odcinka:

Odcinek #1: Wdrożenie systemu ERP

W poprzednim odcinku rozmawialiśmy o powodach, dla których wyznaczenie mierzalnych celów wdrożenia systemu ERP jest ważne.
Ten odcinek znajdziesz na naszych kanałach na:
🎧YouTube: Wdrożenie systemu ERP – koszt czy inwestycja? 
🎧 Spotify: Wdrożenie systemu ERP – koszt czy inwestycja?

Potraktuj wdrożenie jak inwestycję

Podejście takie wydaje się nie być czymś odkrywczym, jednak bardzo rzadko spotyka się je na rynku. Skutkiem tego jest sytuacja, gdzie: 

  • wdrożenie traktowane jest jako koszt, więc często wybieramy to co tańsze, a nie to co daje więcej korzyści, 
  • wybieramy do prowadzenia tego przedsięwzięcia osoby, które nie mają kompetencji do oceny jak poszczególne decyzje w trakcie projektu wpłyną na uzyskanie założonych korzyści, 
  • w trakcie doboru rozwiązania mnóstwo czasu spędzamy na weryfikowaniu możliwości systemu, których realnie nie są dla nas istotne, procesy są czasochłonne, męczące i na koniec często nie wiemy, które rozwiązanie tak naprawdę nam bardziej pasuje,  
  • trudno jest w trakcie wdrożenia podejmować racjonalne decyzje związane z wyborem funkcjonalności, które rzeczywiście są nam potrzebne i odrzucaniem tych, które realnie nie wiele wnoszą. 

Co więcej, warto sobie zdać sprawę z tego, że czasami przewidywane korzyści są tak małe i niepewne, że należałoby zrezygnować w planowanego przedsięwzięcia. Czasami natomiast skala korzyści jest taka, że nie warto ryzykować wybierając tańsze rozwiązanie. 

Na początek warto sobie uzmysłowić, że wdrożenie systemu ERP to długofalowy projekt wpływającym na działanie całej organizacji, którego pierwsze efekty zobaczymy dopiero za kilka lat. Zanim jednak wyjaśnimy, co wziąć pod uwagę przeprowadzając analizę, warto zdać sobie sprawę, że: 

  • pierwsze efekty wdrożenia ERP będą widoczne za 2-3 lata, 
  • nowy system powinien wspierać organizację przez co najmniej 5 lat i to bez konieczności wprowadzania do niego większych zmian. 

Analiza biznesowa 

Przeprowadzając analizę biznesową warto odpowiedzieć sobie na pytania:  

1. Czy w perspektywie 4-6 lat planowane jest wprowadzenie zmian modelu biznesowego w Twojej firmie 

Zanim podejmiesz decyzję o wdrożeniu nowego systemu ERP, warto przyjrzeć się temu, gdzie obecnie znajduje się Twoja firma oraz jaki kierunek obierze w perspektywie kilku lat. Realizacja projektu wdrożeniowego zajmie kilkanaście miesięcy, co oznacza, że nowy system zacznie być w pełni wykorzystywany przez pracowników za co najmniej dwa lata. W tym czasie organizacja cały czas rozwija się i realizuje kolejne projekty, a więc odwzorowanie obecnej sytuacji w nowym systemie może okazać się niewystarczające. Możesz zyskać system, który odzwierciedla procesy nieaktualne w momencie jego pełnej implementacji. Dlatego tak ważne jest rozpoczęcie przygotowań od zidentyfikowania zmian biznesowych, które mogą pojawić się w perspektywie 4-6 lat. 

Zmianą w modelu biznesowym może być:  

  • wzrost lub spadek skali działania, 
  • redefinicja rynku, na którym działa Twoja firma,  
  • zmiana struktur sprzedażowych,  
  • ekspansja na rynki zagraniczne, 
  • zmiany w ofercie produktowej, 
  • i wiele, wiele innych. 

 

2. Jakich korzyści oczekujesz z wprowadzonych zmian? 

Znając już przewidywane zmiany w modelu biznesowym Twojej firmy, określ jakich spodziewasz się korzyści po wdrożeniu systemu ERP. 

Do korzyści zaliczymy, m.in.: 

  • zmniejszenie kosztów obsługi procesów biznesowych, 
  • skrócenie czasu dostępu do wybranego rynku, 
  • wzrost sprzedaży w perspektywie x czasu. 

Każda z tych korzyści powinna być wyrażona w sposób mierzalny, najlepiej w formie zwrotu z inwestycji (ROI). Na tym etapie analizy wystarczy poznać jej rząd wielkości, nie musisz dokładnie określać wartości finansowych (choć jeśli jesteś w stanie, warto to zrobić).  

 

3. Jakie straty mogą się pojawić w przypadku braku przedsięwzięcia?  

A co w sytuacji, kiedy nowy system ERP nie zostanie wdrożony? Warto zastanowić się, jakie straty mogą wyniknąć z rezygnacji z wdrożenia.  Zastanówmy się, co stanie się, kiedy pozostaniemy przy obecnym rozwiązaniu i jak ta decyzja wpłynie na Twoją organizację.  

Przykładową straty obejmują: 

  • brak sprawnie działającego systemu, 
  • niemożność obsługi klientów lub partnerów, 
  • wydłużenie czasu reakcji na zgłoszenia, 
  • wydłużenie cyklu produkcyjnego, co przełoży się na spadek sprzedaży. 

Każda z tych strat może znacząco wpłynąć na funkcjonowanie organizacji i wygenerować dodatkowe koszty, a nawet zahamować jej rozwój. Przeanalizuj potencjalne straty i zastanów się, jakie konsekwencje mogą wyniknąć z braku decyzji o wdrożeniu. 

Poza zagrożeniem biznesowym, należy również uwzględnić zagrożenia nazwijmy to technologiczne, stara wersja systemu, którą posiadamy może nie być wyposażona w niezbędne obecnie zabezpieczenia przez atakami hackerskimi lub wypływem danych. Na biznes może to nie mieć bezpośredniego wpływ, ale na funkcjonowanie organizacji już tak. 

 

4. Jakie koszty warto ponieść, aby uniknąć strat i osiągnąć korzyści? 

Znasz już dwa scenariusze, które mogą się wydarzyć w zależności od podjętej decyzji. Przejdźmy więc teraz do analizy kosztów, które warto ponieść, aby uniknąć strat i osiągnąć wcześniej zdefiniowane korzyści. Oszacuj nakłady finansowe potrzebne, aby zminimalizować ryzyko (analiza strat), a następnie zweryfikuj, czy te koszty są współmierne do efektów, jakie osiągniesz, minimalizując te zagrożenia. 

 

5. Jakie elementy należy zapewnić, aby osiągnąć korzyści? 

Zastanów się, co musi zapewniać wdrażany system, aby osiągnąć poszczególne korzyści. Samo wdrożenie nowego ERP bez dokładnego przemyślenia tego elementu może okazać się niewystarczające. Dlatego warto określić, co system musi zapewniać – np. czy potrzebne będą zaawansowane mechanizmy niezbędne do przyspieszenia obsługi zgłoszeń, czy system produkcyjny powinien być zintegrowany z dostawcami komponentów i potrzebujesz zintegrowanego z nimi zaawansowanego planowania produkcji, czy wręcz przeciwnie uzyskanie korzyści w największym stopniu zależy od efektywnego wsparcia w obszarze utrzymania ruchu. Może się również okazać, że przede wszystkim nie korzyści, lecz unikanie zagrożeń będzie tym co uzasadnia planowaną zmianę systemu lub jego wersji, ponieważ bez zmiany pojawia się realne ryzyko dla funkcjonowania firmy.  

Podsumowując, odpowiedzi na te pytania pomogą Ci lepiej zrozumieć, co czeka Twoją firmę w sytuacji, gdy zdecydujesz się na wdrożenie ERP lub zrezygnujesz z tego projektu. Zidentyfikowanie zmian w modelu biznesowym, korzyści, strat, ryzyk oraz określenie niezbędnych elementów systemu da Ci solidny fundament do podjęcia świadomej decyzji o losach przedsięwzięcia. Tak przeprowadzona analiza pomoże również przy dalszym definiowaniu zakresu oraz wymagań wdrożeniowych. 

 

 

Jeśli potrzebujesz konsultacji skontaktuj się z nami używając formularza kontaktowego. W kilku zdaniach opisz sytuację, w której się znajdujesz, a my wrócimy do Ciebie z propozycją terminu spotkania online.  

04 - NASI KLIENCI I PARTNERZY O NAS
Od systemu pomocniczego do kluczowego narzędzia w rok.
W ciągu zaledwie jednego roku Oracle e-Business Suite przeszedł od roli systemu pomocniczego do kluczowego narzędzia naszych zespołów finansowych. Dostosowanie systemu do polskich wymogów prawnych w zakresie JPK, VAT i białej listy pozwoliło nam nie tylko zachować pełną zgodność z regulacjami, ale również znacząco usprawnić nasze procesy raportowania.
Klient
BRANŻY ELEKTRONICZNEJ
Wyzwaniem dla nas była praca w rozproszonych systemach.
Szczególnie cenimy sobie generator dekretów księgowych, który umożliwia efektywną obsługę ponad 3,5 miliona dekretów miesięcznie spływających z różnych aplikacji. Dzięki temu projektowi z sukcesem zrealizowaliśmy cel zastąpienia wielu systemów jednolitą platformą finansowo-księgową.
Klient
BRANŻY UBEZPIECZENIOWEJ
Za cel postawiliśmy sobie wyeliminowanie papieru w organizacji z 25 tys. pracowników na pokładzie.
Przeprowadzony projekt nie tylko pozwolił nam na digitalizację obiegu dokumentów, ale też umożliwił opomiarować realizowane procesy. Dzięki temu możemy na bieżąco monitorować ich etap realizacji. Użytkowanie systemu przez tak liczną grupę użytkowników w jednym momencie nie stanowi dla nas najmniejszego problemu.
Klient
branży wydobywczej
Otrzymaliśmy pełne wsparcie w procesach rekrutacyjnych i rozwoju pracowników IT.
Body Leasing okazał się kluczowy dla zachowania ciągłości projektów i szybkiego reagowania na zmienne potrzeby rynku. DahliaMatic to zaufany partner, który rozumie nasze tempo pracy i dostarcza nam sprawdzone zasoby, kiedy tylko ich potrzebujemy.
Klient
branży administracji publicznej
DahliaMatic wzmocniła nasz zespół specjalistami,
których kompetencje idealnie wpisały się w nasze bieżące projekty. To stabilne i elastyczne wsparcie, a my możemy skupić się na strategicznych celach biznesowych.
Klient
branży informatycznej
DahliaMatic z uwagą podchodziła do naszych potrzeb, wykazywali się elastycznością
i zrozumieniem dynamiki środowiska, w którym pracowaliśmy. Dostarczane przez nich rozwiązania zawsze były odpowiednie dla naszych zespołów.
Klient
branży paliwowej
Body Leasing okazał się kluczowy dla zachowania ciągłości projektów i szybkiego reagowania
na zmienne potrzeby rynku. DahliaMatic to zaufany partner, który rozumie nasze tempo pracy i dostarcza nam sprawdzone zasoby, kiedy tylko ich potrzebujemy.
Klient
branży technologicznej
Wyzwaniem dla nas było uporządkowanie ręcznie obsługiwanych procesów.
Dzięki platformie zakupowej Carthena nasz zespół zakupowy może skupić się na merytorycznej stronie zadań, a nie na administracji. System skutecznie 'pilnuje procesu', a my zyskaliśmy pełną transparentność postępowań i uporządkowaną komunikację z dostawcami. Kontrahenci cenią sobie stały dostęp do historycznych ofert i sprawny kontakt, co przekłada się na wyższą jakość składanych propozycji.
Klient
branży teleinformatycznej
Mierzyliśmy się z usprawnieniem zarządzania obiegiem dokumentów, wynagrodzeniami, urlopami i czasem pracy.
Autorskie połączenie wdrożonego przez DahliaMatic Microsoft Dynamics 365F&O z demo systemu kadrowo-płacowego zwiększyło kontrolę nad aspektami kadrowymi, usprawniło współpracę między działami i umożliwiło nam kontrolę budżetu w czasie rzeczywistym.
Klient
branży spedycyjnej
Wdrożone rozszerzenia do MS Dynamics umożliwiły nam obsługę kluczowych dla naszej branży procesów jak reklamacje czy zwroty.
DahliaMatic cenimy za ogromną wiedzę merytoryczną i doświadczenie, które przełożyło się na stworzenie systemu ERP idealnie skrojonego pod nasze potrzeby.
Klient
branży kurierskiej
Mierzyliśmy się z usprawnieniem zarządzania obiegiem dokumentów, wynagrodzeniami, urlopami i czasem pracy.
Autorskie połączenie wdrożonego przez DahliaMatic Microsoft Dynamics 365F&O z demo systemu kadrowo-płacowego zwiększyło kontrolę nad aspektami kadrowymi, usprawniło współpracę między działami i umożliwiło nam kontrolę budżetu w czasie rzeczywistym.
Klient
branży edukacyjnej
Wraz z Octark pracowaliśmy nad stworzeniem i wdrożeniem Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
Realizacja projektu o takim poziomie złożoności i wykorzystywanego na tak dużą skalę to ogromne wyzwanie dla każdego wykonawcy. Nam się udało dzięki determinacji zespołu i maksymalnym skupieniu na osiągnięciu założonego celu Klienta.
Jan Pirogronowicz
Adrenalina Consulting
Z Octark współpracujemy nieprzerwanie od 2017 roku głównie w obszarach zaawansowanej analityki danych oraz sztucznej inteligencji.
Po wielu godzinach spędzonych na wspólnych spotkaniach możemy potwierdzić, że jest to firma godna polecenia do współpracy w zakresie budowy rozwiązań IT.
Łukasz Bałkowiec
SAS Institute
Wyzwaniem jest skala działania i dynamicznie zmieniające się przepisy prawa.
W środowisku, gdzie decyzje polityczne często wymagają błyskawicznej implementacji zmian na ogromną skalę, znaleźliśmy partnera, który potrafi sprostać tym wyzwaniom. Dzięki systematycznej modernizacji systemu Oracle e-Business Suite i wprowadzaniu nowych funkcjonalności zapewniamy nieprzerwane wsparcie dla prawie 1000 użytkowników i milionów beneficjentów naszych działań. To partnerstwo oparte na doświadczeniu, które przetrwało próbę czasu.
Klient
branży administracji publicznej
Konieczność upgrade’u Oracle e-Business Suite i utrata modułu HR postawiła nas w trudnej sytuacji.
Na pewnym etapie współpracy przestaliśmy być klientem i usługodawcą, zaczęliśmy być zespołem. Skomplikowana reimplementacja modułu kadr i płac to dowód ich technologicznych kompetencji, ale to zaangażowanie i zrozumienie naszego biznesu cenimy najbardziej. Wspólnie budujemy rozwiązanie, które nazywamy 'ERP 2.0' - system na miarę naszych globalnych ambicji.
Klient
branży farmaceutycznej
Wieloletnia współpraca z DahliaMatic to dla nas poczucie bezpieczeństwa i pewność, że system SAP będzie gotowy do pracy każdego dnia.
Profesjonalizm i trwałe relacje, które wspólnie zbudowaliśmy przez lata, sprawiają, że ze spokojem powierzamy DahliaMatic kolejne projekty. Konsultanci DahliaMatic stali się integralną częścią naszej organizacji.
Klient
branży paliwowej
Nasz łańcuch dostaw rósł dynamicznie i wymagał bardziej zintegrowanego rozwiązania.
Potrzebowaliśmy systemu, który będzie elastyczny, szybki i gotowy na integrację z naszymi kanałami sprzedaży. Softlab ERP pomógł nam uporządkować procesy, przyspieszyć realizację zamówień i zapewnić spójność danych w całej organizacji.
Klient
branży FMCG