Baza Wiedzy
26 luty 2021
Jak określić co jest ważne? Kilka słów o technice MoSCoW.
Zastanawiasz się, jak skutecznie ustalać priorytety w projektach? Technika MoSCoW oferuje prosty sposób na klasyfikację zadań według ich znaczenia, pomagając zespołom skupić się na tym, co naprawdę istotne. Dowiedz się, jak zastosować tę metodę w praktyce i uniknąć typowych pułapek.
Kontynuacja artykułu

Znasz to uczucie, gdy masz do wykonania tyle zadań, że nie wiesz od czego zacząć? Świetnie idzie Ci robienie list „to do” ale nie udaje Ci się wykonać wszystkich zaplanowanych czynności, co prowadzi do frustracji? Być może przez przytłaczającą ilość obowiązków oraz brak nadania im odpowiedniej rangi zbyt dużą uwagę przykładasz do czynności błahych, które zabierają Twój czas i energię uniemożliwiając staranne wykonanie ważniejszych zadań. Z pomocą przychodzi technika MoSCoW opracowana i opublikowana w 1994 roku przez Dai’a Clegg’a z firmy Oracle i służąca właśnie definiowaniu priorytetów. Początkowo technika wykorzystywana była podczas ustalania istotności wymagań oprogramowania, jednak jej zastosowanie może być dużo szersze.

4 kategorie istotności

W ramach techniki MoSCoW każde element składający się na realizację zamierzonego celu powinien zostać przypisany do jednej z czterech kategorii istotności: 

MUST haves – elementy konieczne do osiągnięcia celu, np. uruchomienie strony internetowej dla sklepu działającego tylko online. (bez niej klienci nie będą w stanie dokonywać zakupów).

SHOULD haves – elementy o wysokim priorytecie, których brak nie przekreśli realizacji celu np. uruchomienie możliwości płatności online w sklepie internetowym (to bardzo przydatna i wygodna funkcja z punktu widzenia użytkowników, jednak bez jej uruchomienia wciąż możliwa jest płatność za zakupy np. tradycyjnym przelewem).

COULD haves – elementy pożądane, ale nie kluczowe i o niższym priorytecie niż should haves. Do ich realizacji można przystąpić po wykonaniu must haves i should haves np. powiadomienia smsowe dla klientów sklepu internetowego o postępach w realizacji ich zamówienia.

WON’T haves – elementy, które ze względu na warunki lub inne ograniczenia nie mogą zostać wykonane w danym momencie lub okresie czasu, np. aplikacja mobilna dla sklepu internetowego. Zarówno podczas realizacji dużych projektów, jak mniejszych przedsięwzięć (chociażby tworzenia własnej listy „to do”) warto jest od razu ustalić, które zadania nie mogą zostać wykonane na danym etapie. Ułatwi to organizację pracy oraz zmniejszy szansę na wystąpienie nieporozumień, czy też frustracji.

Czy wszystkie wymagania to MUST haves?

Podczas realizacji projektów wdrożeniowych niejednokrotnie spotykaliśmy się z sytuacją, gdy wszystkie zadania wydawały się być MUSTem. Jednak z biegiem czasu i urealnieniem wymagań wynikającym z rzeczywistego tempa prac okazuje się, że możliwa jest rezygnacja z części z nich, jeżeli pozwoli to na realizację projektu w zakładanym terminie. Proponowany rozkład zadań podczas ich priorytetyzacji wynosi 60% – 20% – 20%. Dlaczego akurat taki? A to dlatego, że według statystyk minimum, które realizowane jest podczas projektów wynosi ok. 60% pierwotnego planu, a jak już wspominaliśmy technika MoSCoW swoje korzenie ma właśnie w dziedzinie projektów informatycznych.

 20% should haves i 20% could haves to nasz margines, który daje pole manewru i umożliwia modyfikację planu bez zagrożenia realizacji pierwotnego planu.

Jak odróżnić MUST haves od SHOULD haves i COULD haves?

Niezależnie od sytuacji, w której korzystamy z techniki MoSCoW zazwyczaj na początku wszystkie zadania, czy też wymagania wydają się być konieczne. W ten sposób powstaje ogromna lista must haves i dokładnie zero should haves i could haves. Przy każdym elemencie zakwalifikowanym jako must warto zadać sobie kilka pytań:

Bez których zadań nie mogę zrealizować pozostałych?

Bez czego produkt nie zadziała?

Bez spełnienia których wymagań projekt nie będzie miał sensu?

Pytania podyktowane są zagadnieniem, którym się zajmujemy. Inny zestaw pasuje do realizacji wdrożenia oprogramowania, a inny do tworzenia osobistego harmonogramu pracy jednak łączy je wspólny mianownik – wykonanie których elementów warunkuje wykonanie pozostałych?

SHOULD haves a COULD haves

Różnica pomiędzy tymi elementami jest bardzo płynna i trudna do jednoznacznego zdefiniowania. Można jednak spróbować podejść do tematu w ten sposób – niewykonanie should haves jest po prostu bardziej bolesne i często wymaga dodatkowej pracy. Pominięcie could haves wpływa na realizację celu w zdecydowanie mniejszym stopniu.

Więcej wiedzy o projektach informatycznych i tym, jak je skutecznie realizować znajdziesz w naszym podcaście <odkoduj| wdrożenie ERP>.

04 - NASI KLIENCI I PARTNERZY O NAS
Od systemu pomocniczego do kluczowego narzędzia w rok.
W ciągu zaledwie jednego roku Oracle e-Business Suite przeszedł od roli systemu pomocniczego do kluczowego narzędzia naszych zespołów finansowych. Dostosowanie systemu do polskich wymogów prawnych w zakresie JPK, VAT i białej listy pozwoliło nam nie tylko zachować pełną zgodność z regulacjami, ale również znacząco usprawnić nasze procesy raportowania.
Klient
BRANŻY ELEKTRONICZNEJ
Wyzwaniem dla nas była praca w rozproszonych systemach.
Szczególnie cenimy sobie generator dekretów księgowych, który umożliwia efektywną obsługę ponad 3,5 miliona dekretów miesięcznie spływających z różnych aplikacji. Dzięki temu projektowi z sukcesem zrealizowaliśmy cel zastąpienia wielu systemów jednolitą platformą finansowo-księgową.
Klient
BRANŻY UBEZPIECZENIOWEJ
Za cel postawiliśmy sobie wyeliminowanie papieru w organizacji z 25 tys. pracowników na pokładzie.
Przeprowadzony projekt nie tylko pozwolił nam na digitalizację obiegu dokumentów, ale też umożliwił opomiarować realizowane procesy. Dzięki temu możemy na bieżąco monitorować ich etap realizacji. Użytkowanie systemu przez tak liczną grupę użytkowników w jednym momencie nie stanowi dla nas najmniejszego problemu.
Klient
branży wydobywczej
Otrzymaliśmy pełne wsparcie w procesach rekrutacyjnych i rozwoju pracowników IT.
Body Leasing okazał się kluczowy dla zachowania ciągłości projektów i szybkiego reagowania na zmienne potrzeby rynku. DahliaMatic to zaufany partner, który rozumie nasze tempo pracy i dostarcza nam sprawdzone zasoby, kiedy tylko ich potrzebujemy.
Klient
branży administracji publicznej
DahliaMatic wzmocniła nasz zespół specjalistami,
których kompetencje idealnie wpisały się w nasze bieżące projekty. To stabilne i elastyczne wsparcie, a my możemy skupić się na strategicznych celach biznesowych.
Klient
branży informatycznej
DahliaMatic z uwagą podchodziła do naszych potrzeb, wykazywali się elastycznością
i zrozumieniem dynamiki środowiska, w którym pracowaliśmy. Dostarczane przez nich rozwiązania zawsze były odpowiednie dla naszych zespołów.
Klient
branży paliwowej
Body Leasing okazał się kluczowy dla zachowania ciągłości projektów i szybkiego reagowania
na zmienne potrzeby rynku. DahliaMatic to zaufany partner, który rozumie nasze tempo pracy i dostarcza nam sprawdzone zasoby, kiedy tylko ich potrzebujemy.
Klient
branży technologicznej
Wyzwaniem dla nas było uporządkowanie ręcznie obsługiwanych procesów.
Dzięki platformie zakupowej Carthena nasz zespół zakupowy może skupić się na merytorycznej stronie zadań, a nie na administracji. System skutecznie 'pilnuje procesu', a my zyskaliśmy pełną transparentność postępowań i uporządkowaną komunikację z dostawcami. Kontrahenci cenią sobie stały dostęp do historycznych ofert i sprawny kontakt, co przekłada się na wyższą jakość składanych propozycji.
Klient
branży teleinformatycznej
Mierzyliśmy się z usprawnieniem zarządzania obiegiem dokumentów, wynagrodzeniami, urlopami i czasem pracy.
Autorskie połączenie wdrożonego przez DahliaMatic Microsoft Dynamics 365F&O z demo systemu kadrowo-płacowego zwiększyło kontrolę nad aspektami kadrowymi, usprawniło współpracę między działami i umożliwiło nam kontrolę budżetu w czasie rzeczywistym.
Klient
branży spedycyjnej
Wdrożone rozszerzenia do MS Dynamics umożliwiły nam obsługę kluczowych dla naszej branży procesów jak reklamacje czy zwroty.
DahliaMatic cenimy za ogromną wiedzę merytoryczną i doświadczenie, które przełożyło się na stworzenie systemu ERP idealnie skrojonego pod nasze potrzeby.
Klient
branży kurierskiej
Mierzyliśmy się z usprawnieniem zarządzania obiegiem dokumentów, wynagrodzeniami, urlopami i czasem pracy.
Autorskie połączenie wdrożonego przez DahliaMatic Microsoft Dynamics 365F&O z demo systemu kadrowo-płacowego zwiększyło kontrolę nad aspektami kadrowymi, usprawniło współpracę między działami i umożliwiło nam kontrolę budżetu w czasie rzeczywistym.
Klient
branży edukacyjnej
Wraz z Octark pracowaliśmy nad stworzeniem i wdrożeniem Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
Realizacja projektu o takim poziomie złożoności i wykorzystywanego na tak dużą skalę to ogromne wyzwanie dla każdego wykonawcy. Nam się udało dzięki determinacji zespołu i maksymalnym skupieniu na osiągnięciu założonego celu Klienta.
Jan Pirogronowicz
Adrenalina Consulting
Z Octark współpracujemy nieprzerwanie od 2017 roku głównie w obszarach zaawansowanej analityki danych oraz sztucznej inteligencji.
Po wielu godzinach spędzonych na wspólnych spotkaniach możemy potwierdzić, że jest to firma godna polecenia do współpracy w zakresie budowy rozwiązań IT.
Łukasz Bałkowiec
SAS Institute
Wyzwaniem jest skala działania i dynamicznie zmieniające się przepisy prawa.
W środowisku, gdzie decyzje polityczne często wymagają błyskawicznej implementacji zmian na ogromną skalę, znaleźliśmy partnera, który potrafi sprostać tym wyzwaniom. Dzięki systematycznej modernizacji systemu Oracle e-Business Suite i wprowadzaniu nowych funkcjonalności zapewniamy nieprzerwane wsparcie dla prawie 1000 użytkowników i milionów beneficjentów naszych działań. To partnerstwo oparte na doświadczeniu, które przetrwało próbę czasu.
Klient
branży administracji publicznej
Konieczność upgrade’u Oracle e-Business Suite i utrata modułu HR postawiła nas w trudnej sytuacji.
Na pewnym etapie współpracy przestaliśmy być klientem i usługodawcą, zaczęliśmy być zespołem. Skomplikowana reimplementacja modułu kadr i płac to dowód ich technologicznych kompetencji, ale to zaangażowanie i zrozumienie naszego biznesu cenimy najbardziej. Wspólnie budujemy rozwiązanie, które nazywamy 'ERP 2.0' - system na miarę naszych globalnych ambicji.
Klient
branży farmaceutycznej
Wieloletnia współpraca z DahliaMatic to dla nas poczucie bezpieczeństwa i pewność, że system SAP będzie gotowy do pracy każdego dnia.
Profesjonalizm i trwałe relacje, które wspólnie zbudowaliśmy przez lata, sprawiają, że ze spokojem powierzamy DahliaMatic kolejne projekty. Konsultanci DahliaMatic stali się integralną częścią naszej organizacji.
Klient
branży paliwowej
Nasz łańcuch dostaw rósł dynamicznie i wymagał bardziej zintegrowanego rozwiązania.
Potrzebowaliśmy systemu, który będzie elastyczny, szybki i gotowy na integrację z naszymi kanałami sprzedaży. Softlab ERP pomógł nam uporządkować procesy, przyspieszyć realizację zamówień i zapewnić spójność danych w całej organizacji.
Klient
branży FMCG