Baza Wiedzy
22 styczeń 2019
Zarządzanie czasem – czyli jak efektywnie planować i realizować zadania
Czy efektywne zarządzanie czasem to mit? W DahliaMatic wierzymy, że to klucz do sukcesu! W naszym najnowszym wpisie na blogu dzielimy się praktycznymi wskazówkami i strategiami, które pomogą Ci planować zadania, eliminować rozpraszacze i osiągać więcej w krótszym czasie.
Kontynuacja artykułu

Zastanawialiście się kiedyś nad tajemnicą czasu? Teoretycznie wszyscy mamy go tyle samo. Doba to 24 godziny, czyli 1440 minut lub 86400 sekund. Jak to możliwe, że jednym tyle wystarczy, a inni wciąż gonią uciekające chwile? Wiele zależy od odpowiedniego zarządzania czasem. To trudna sztuka, ale znamy kogoś, kto opanował ją do perfekcji! Przeczytajcie rady Tomasza Tomszysa, Microsoft Dynamics Architect w DahliaMatic.

Albert Einstein powiedział, że znamy tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić. Czas to kapitał, który dano nam „tu i teraz”, więc warto go starannie zainwestować. I choć istnieje wiele gadżetów, które mają nam ułatwić planowanie dnia: kalendarze tradycyjne, organizatory, notesy, aplikacje na telefon i komputer, to w codziennym życiu umiejętność efektywnego gospodarowania czasem wcale nie jest taka łatwa. Tomasz podpowiada, jakie są skuteczne metody i sprawdzone strategie, które pomagają mu realizować cały wachlarz zadań w zgodzie z harmonogramem.

Zaplanuj swój czas

Czas to pieniądz, więc dobrze zorganizowany kalendarz to już fortuna! Dobra organizacja pracy stanowi połowę sukcesu. Planowanie zadań oraz ich skrupulatna realizacja krok po kroku są bardzo cenne.

– Stworzenie swojego harmonogram działań jest ważne. Notujmy, co zrobiliśmy, a co mamy jeszcze do zrobienia. Możemy do tego posłużyć się nawet zwykłą kartką papieru lub skorzystać ze specjalnych aplikacji. Najważniejsze, żebyśmy się w tym odnajdywali – radzi Tomasz.

Praca w DahliaMatic to ciągłe projekty i terminy, z których w określonym czasie trzeba się wywiązać. Dlatego umiejętność efektywnego planowania czasu to nie lada sztuka! Zarządzanie projektami uważane jest za jedno z najbardziej odpowiedzialnych zadań.

– Ja często używam Trello oraz Toggl – programu, który pokazuje, ile czasu poświęciłem na dane zadanie. Dzięki niemu łatwiej jest mi wyceniać kolejne projekty oraz obliczyć, jak długo będę nad nim pracował. Szczególnie nad tymi, które wymagają konsultacji z klientem – wyjaśnia nasz rozmówca.

Tomek również opracował pewien system: pracę krótkimi blokami (15 lub 30-minutowymi). Dzięki temu ma większą kontrolę nad czasem, a zadania wykonane są z jeszcze większą dokładnością.

Ustalaj priorytety

Czas jest podstawą, jeśli chodzi o kontrolowanie procesów produkcyjnych czy technologicznych. Dlatego ustalenie priorytetów i usystematyzowanie listy zadań od najpilniejszych do tych, które mogą poczekać, to wręcz obowiązek! Stworzenie harmonogramu działań z uwzględnieniem ich kolejności bardzo pomaga w pracy, szczególnie jeśli wymaga ona dużej skrupulatności i dokładności. Jak hierarchizować zadania?

– Priorytety najlepiej ustalać, rozmawiając. Ważne jest, by wiedzieć, co naprawdę jest w danym momencie najpilniejsze, a nie tylko takie nam się wydaje. Jeśli mam wątpliwości, zawsze komunikuję się z Project Managerami, opiekunami i analitykami różnych projektów i wspólnie ustalamy najistotniejsze, zadania nie tylko dla jednego klienta, ale także określamy priorytety między projektami. Dzięki temu każdy ma jasność, co jest w danej chwili najważniejsze, a co musi jeszcze poczekać. To pozwala też efektywniej dysponować zasobami i szybciej zauważyć obłożenie poszczególnych osób – tłumaczy Tomek.

W pracy taka klasyfikacja poleceń jest bardzo ważna. Dlatego kluczowym rozwiązaniem mogą okazać się pytania i rozmowy, które pomogą w jej zbudowaniu.

Wybierz źródło prawidłowej komunikacji 

Umiejętność efektywnego komunikowania się w pracy jest bardzo istotna. Prawidłowy przepływ informacji wpływa na to, czy pracownik odniesie sukces, czy też nie. Co zrobić, żeby komunikacja z klientem przebiegała bez zastrzeżeń.

– Jest bardzo dużo zgłoszeń wdrożeniowych jeszcze na poziomie analizy, które – moim zdaniem – są błędnie komunikowane w mailach albo w formie telefonicznej rozmowy. Nic lepiej nie działa niż bezpośredni kontakt z klientem. Nie zawsze jest możliwość, żeby do niego jechać, ale zawsze można zrobić wideorozmowę – mówi Tomek.

Trudne problemy dużo łatwiej i szybciej rozwiązuje się, widząc je, a nie tylko słuchając i czytając o nich. Według Tomasza jedna godzina spędzona z klientem pozwala zaoszczędzić czas oraz daje dużo więcej niż stosy wiadomości.

– Siedząc przed ekranem monitora wraz z klientem, widzimy, co się dzieje w systemie i razem szukamy przyczyny jakiegoś błędu. Często wtedy można zauważyć, że klient w mailu pominął pewien krok, bo powiedzmy, miał go w domyśle albo wydawało mu się, że nie jest istotny. Nagle okazuje się, że to on był główną przyczyną błędów – dodaje.

Rób notatki, bądź dokładny, dziel się problemami

Dobra organizacja czasu to nie tylko skrupulatne trzymanie się harmonogramu, ale również osiąganie odpowiednich rezultatów i dopinanie wszystkiego na ostatni guzik. Tomek jest w DahliaMatic człowiekiem od zadań specjalnych, a największą satysfakcję daje mu rozwiązywanie problemów, które wcześniej zostały uznane za nierozwiązywalne.

– Uwielbiam dostawać zadania, nad którymi przez parę miesięcy głowiło się kilka osób. Sprawdzam wszystko dokładnie krok po kroku i okazuje się, że po 2 dniach problem udaje mi się rozpracować. No cóż… zawsze czytałem książki przygodowe, więc może teraz szukam tej przygody w programowaniu – mówi z uśmiechem.

Tomek doskonale wie, że odpowiednio wykorzystany czas i dobrze zrobione notatki pozwolą osiągnąć więcej w dużo krótszym terminie i na dodatek z dużo większą łatwością.

– Jeśli pojawi się ciężki problem i znajdziemy rozwiązanie, koniecznie zróbmy notatki. W przyszłości z podobnym zadaniem poradzimy sobie bez obaw i to w krótszym czasie. Trudne tematy zawsze warto z kimś przegadać, może być to osoba na podobnym stanowisku. Albo dostaniemy wtedy radę, albo opowiadając o problematycznym zadaniu, sami w głowie ułożymy sobie jego rozwiązanie – podpowiada Tomasz.

Zachowaj spokój 

Praca w branży IT jest bardzo wymagająca i często wiąże się z dużą presją czasu. Dlatego pożądaną cechą pracowników jest umiejętność szybkiego i racjonalnego reagowania na wynikające problemy.

– Ważne jest, żeby pomimo presji wiedzieć, które zadanie jest priorytetem, które jest w danym momencie najważniejsze i nie unikać zmierzenia się z nim. Ludzie w stresie potrafią robić różne rzeczy i zamiast zająć się od razu tym, co pilne, odwracają swoją uwagę pomniejszymi działaniami – zaznacza nasz architekt.

A jednak w sytuacjach naprawdę kryzysowych i stresujących warto choć na moment zrelaksować się i zrobić coś, co sprawi, że złapiemy dystans i spojrzymy na problem z innego poziomu.

– Mnie pomaga chwila oddechu i wyjście poza budynek firmy. Myślę, że robiąc coś nietypowego, możemy się odstresować i zresetować. Niech to będzie totalna odskocznia od czynności, które wykonujemy na co dzień, na przykład zaparzenie yerby (o ile jej zwykle nie pijesz), rozwiązanie krzyżówki czy telefon do mamy – dodaje Tomek.

Znajdź swoją niszę

Tomek zaznacza, że w pracy liczy się przede wszystkim zaangażowanie i pasja. Sam dużo od siebie wymaga, dzięki czemu osiąga właściwe efekty. Jaka jest jego rada, by być skutecznym?

– Warto znaleźć coś, w czym będziemy wyspecjalizowani. Ważne, żebyśmy czuli, że potrafimy coś zrobić i jesteśmy w tym niezawodni. Wtedy praca będzie nam sprawiać frajdę i dawać ogromną satysfakcję. Będziemy mieć zawsze swój bezpieczny kącik, w którym poczujemy się komfortowo.

To kilka porad i sprawdzonych sposobów naszego eksperta, które pomogą Wam w podniesieniu efektywności w pracy. Nie zapominajcie na co dzień o priorytetach, sumienności, rozmowach, opanowaniu i chwili relaksu, a realizacja zadań stanie się dużo łatwiejsza!

Jeśli nie boisz się wyzwań, chcesz rozwinąć skrzydła oraz stać się profesjonalistą, dołączając do zespołu ambitnych ludzi, którzy zadbają o Twoją ścieżkę kariery, kliknij link i sprawdź, kogo szukamy!  https://dahliamatic.pl/kariera/

 

 

08 - NASI KLIENCI I PARTNERZY O NAS
Od systemu pomocniczego do kluczowego narzędzia w rok.
W ciągu zaledwie jednego roku Oracle e-Business Suite przeszedł od roli systemu pomocniczego do kluczowego narzędzia naszych zespołów finansowych. Dostosowanie systemu do polskich wymogów prawnych w zakresie JPK, VAT i białej listy pozwoliło nam nie tylko zachować pełną zgodność z regulacjami, ale również znacząco usprawnić nasze procesy raportowania.
Klient
BRANŻY ELEKTRONICZNEJ
Wyzwaniem dla nas była praca w rozproszonych systemach.
Szczególnie cenimy sobie generator dekretów księgowych, który umożliwia efektywną obsługę ponad 3,5 miliona dekretów miesięcznie spływających z różnych aplikacji. Dzięki temu projektowi z sukcesem zrealizowaliśmy cel zastąpienia wielu systemów jednolitą platformą finansowo-księgową.
Klient
BRANŻY UBEZPIECZENIOWEJ
Za cel postawiliśmy sobie wyeliminowanie papieru w organizacji z 25 tys. pracowników na pokładzie.
Przeprowadzony projekt nie tylko pozwolił nam na digitalizację obiegu dokumentów, ale też umożliwił opomiarować realizowane procesy. Dzięki temu możemy na bieżąco monitorować ich etap realizacji. Użytkowanie systemu przez tak liczną grupę użytkowników w jednym momencie nie stanowi dla nas najmniejszego problemu.
Klient
branży wydobywczej
Otrzymaliśmy pełne wsparcie w procesach rekrutacyjnych i rozwoju pracowników IT.
Body Leasing okazał się kluczowy dla zachowania ciągłości projektów i szybkiego reagowania na zmienne potrzeby rynku. DahliaMatic to zaufany partner, który rozumie nasze tempo pracy i dostarcza nam sprawdzone zasoby, kiedy tylko ich potrzebujemy.
Klient
branży administracji publicznej
DahliaMatic wzmocniła nasz zespół specjalistami,
których kompetencje idealnie wpisały się w nasze bieżące projekty. To stabilne i elastyczne wsparcie, a my możemy skupić się na strategicznych celach biznesowych.
Klient
branży informatycznej
DahliaMatic z uwagą podchodziła do naszych potrzeb, wykazywali się elastycznością
i zrozumieniem dynamiki środowiska, w którym pracowaliśmy. Dostarczane przez nich rozwiązania zawsze były odpowiednie dla naszych zespołów.
Klient
branży paliwowej
Body Leasing okazał się kluczowy dla zachowania ciągłości projektów i szybkiego reagowania
na zmienne potrzeby rynku. DahliaMatic to zaufany partner, który rozumie nasze tempo pracy i dostarcza nam sprawdzone zasoby, kiedy tylko ich potrzebujemy.
Klient
branży technologicznej
Wyzwaniem dla nas było uporządkowanie ręcznie obsługiwanych procesów.
Dzięki platformie zakupowej Carthena nasz zespół zakupowy może skupić się na merytorycznej stronie zadań, a nie na administracji. System skutecznie 'pilnuje procesu', a my zyskaliśmy pełną transparentność postępowań i uporządkowaną komunikację z dostawcami. Kontrahenci cenią sobie stały dostęp do historycznych ofert i sprawny kontakt, co przekłada się na wyższą jakość składanych propozycji.
Klient
branży teleinformatycznej
Mierzyliśmy się z usprawnieniem zarządzania obiegiem dokumentów, wynagrodzeniami, urlopami i czasem pracy.
Autorskie połączenie wdrożonego przez DahliaMatic Microsoft Dynamics 365F&O z demo systemu kadrowo-płacowego zwiększyło kontrolę nad aspektami kadrowymi, usprawniło współpracę między działami i umożliwiło nam kontrolę budżetu w czasie rzeczywistym.
Klient
branży spedycyjnej
Wdrożone rozszerzenia do MS Dynamics umożliwiły nam obsługę kluczowych dla naszej branży procesów jak reklamacje czy zwroty.
DahliaMatic cenimy za ogromną wiedzę merytoryczną i doświadczenie, które przełożyło się na stworzenie systemu ERP idealnie skrojonego pod nasze potrzeby.
Klient
branży kurierskiej
Mierzyliśmy się z usprawnieniem zarządzania obiegiem dokumentów, wynagrodzeniami, urlopami i czasem pracy.
Autorskie połączenie wdrożonego przez DahliaMatic Microsoft Dynamics 365F&O z demo systemu kadrowo-płacowego zwiększyło kontrolę nad aspektami kadrowymi, usprawniło współpracę między działami i umożliwiło nam kontrolę budżetu w czasie rzeczywistym.
Klient
branży edukacyjnej
Wraz z Octark pracowaliśmy nad stworzeniem i wdrożeniem Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
Realizacja projektu o takim poziomie złożoności i wykorzystywanego na tak dużą skalę to ogromne wyzwanie dla każdego wykonawcy. Nam się udało dzięki determinacji zespołu i maksymalnym skupieniu na osiągnięciu założonego celu Klienta.
Jan Pirogronowicz
Adrenalina Consulting
Z Octark współpracujemy nieprzerwanie od 2017 roku głównie w obszarach zaawansowanej analityki danych oraz sztucznej inteligencji.
Po wielu godzinach spędzonych na wspólnych spotkaniach możemy potwierdzić, że jest to firma godna polecenia do współpracy w zakresie budowy rozwiązań IT.
Łukasz Bałkowiec
SAS Institute
Wyzwaniem jest skala działania i dynamicznie zmieniające się przepisy prawa.
W środowisku, gdzie decyzje polityczne często wymagają błyskawicznej implementacji zmian na ogromną skalę, znaleźliśmy partnera, który potrafi sprostać tym wyzwaniom. Dzięki systematycznej modernizacji systemu Oracle e-Business Suite i wprowadzaniu nowych funkcjonalności zapewniamy nieprzerwane wsparcie dla prawie 1000 użytkowników i milionów beneficjentów naszych działań. To partnerstwo oparte na doświadczeniu, które przetrwało próbę czasu.
Klient
branży administracji publicznej
Konieczność upgrade’u Oracle e-Business Suite i utrata modułu HR postawiła nas w trudnej sytuacji.
Na pewnym etapie współpracy przestaliśmy być klientem i usługodawcą, zaczęliśmy być zespołem. Skomplikowana reimplementacja modułu kadr i płac to dowód ich technologicznych kompetencji, ale to zaangażowanie i zrozumienie naszego biznesu cenimy najbardziej. Wspólnie budujemy rozwiązanie, które nazywamy 'ERP 2.0' - system na miarę naszych globalnych ambicji.
Klient
branży farmaceutycznej
Wieloletnia współpraca z DahliaMatic to dla nas poczucie bezpieczeństwa i pewność, że system SAP będzie gotowy do pracy każdego dnia.
Profesjonalizm i trwałe relacje, które wspólnie zbudowaliśmy przez lata, sprawiają, że ze spokojem powierzamy DahliaMatic kolejne projekty. Konsultanci DahliaMatic stali się integralną częścią naszej organizacji.
Klient
branży paliwowej
Nasz łańcuch dostaw rósł dynamicznie i wymagał bardziej zintegrowanego rozwiązania.
Potrzebowaliśmy systemu, który będzie elastyczny, szybki i gotowy na integrację z naszymi kanałami sprzedaży. Softlab ERP pomógł nam uporządkować procesy, przyspieszyć realizację zamówień i zapewnić spójność danych w całej organizacji.
Klient
branży FMCG